تبیین مفهوم محیط و جامعه در پرستاری بر مبنای منابع اسلامی
نویسندگان
چکیده مقاله:
مقدمه: برای ارائه خدمات مؤثر به جامعه باید مفاهیم حرفهای را در دامنه اعتقادی و فرهنگی همان جامعه تعریف کرد. از آنجا که محیط و جامعه از مفاهیم مهم در پرستاری به شمار میروند که مفهوم یابی آنان در راستای ارتقاء سلامت جامعه بسیار مهم است. لذا در این مطالعه مفهوم محیط و جامعه بر مبنای متون اسلامی تعریف میگردد. مواد و روش ها: این مطالعه با شیوه اقتباس مفهوم در تعریف مفهوم واکر و اوانت (2005) در سال 94-1393 انجام شد. در نهایت پس از مطالعه متون اسلامی و تفاسیر شیعی، مفهوم از تئوری آیتالله جوادی آملی و استاد شهید مرتضی مطهری اقتباس گردید و منطبق با پرستاری و مشخصههای آن بازتعریف شد. یافتهها: در اسلام دو جزء محیط طبیعی و اجتماعی وجود دارد که دائماً انسان با آنان در تعامل است بهعلاوه، این دو بر یکدیگر هم اثر دارند. محیط طبیعی بر اساس خلیفهالله بودن انسان در زمین وظیفه دارد در خدمت انسان باشد. اصلاح یا فساد محیط طبیعی بر انسان مؤثر است ولی تعیینکننده نهایی خود انسان است. انسان و محیط اجتماعی هر کدام هویتی مستقل دارند. انسان نیاز به زندگی اجتماعی دارد و اجتماع نیز از افراد تشکیل شده، این دو ضمن اثرگذاری برهم، برطرفکننده مسئولیت انسان برای ارتقا خود نیستند. نتیجهگیری: از آنجا که در تعریف اسلامی انسان علیرغم اثرپذیری از محیط مطیع آن نیست، این تفاوت معنایی ایجاد شده سبب میشود عملکرد پرستاران در سلامت جامعه تنها برگرفته از رخدادهای زندگی انسان و بر اساس تجربیات او نباشد. به علت این تفاوت مهم اسلام با الگوهای سلامت جامعه متداول، نیاز به طراحی برنامههای سلامت جامعه بر مبنای مفهوم اسلامی احساس میشود.
منابع مشابه
تبیین مفهوم مراقبت در متون اسلامی و تفاوت آن با مفهوم مراقبت در تئوریهای مراقبتی پرستاری
مقدمه: مراقبت یکی از مهمترین مفاهیم رشته پرستاری است و تعریف آن وابستگی زیادی به پارادایم فکری جامعه اسلامی- ایرانی ما دارد. بنابراین ضروری است تا این مفهوم جهت کاربرد در پرستاری با توجه به متون اسلامی تعریف شود. لذا این مطالعه با هدف تبیین مفهوم مراقبت براساس متون اسلام انجام شده است و تفاوت آن با تئوریهای مراقبتی در پرستاری مقایسه شده است. روش: مفهوم مراقبت در متون اسلامی با روش تحقیق موضو...
متن کاملتبیین مفهوم «عرش» و «کرسی» بر مبنای علم بلامعلوم
از جمله مباحثی که در آیات ذکر شده و روایات منظور از آن را «علم الهی» بیان کرده اند، «عرش و کرسی» است. علم الهی - نیز بر اساس روایات دیگری- «علم بلا معلوم» معرفی شده است؛ علم بلا معلوم، علم ذاتی است که نافی اضافی بودن صفت علم است، نتیجه ی مهمی که در پس آن نهفته شده، عدم تقیید و تحدید علم الهی به معلوم می باشد که کاشفیت اتم این علم را در پی دارد. یکی از مسائل مهم که در پرتو این نظر مورد تبیین قرا...
متن کاملتبیین مفهوم مدیریت اسلامی
Since the main issue in the present seminar is the Islamic management, it is proper to make provision for the Islamic characteristic of management in general. We wish to answer the delicate question: what is the role of Islam as a divine religion on the knowledge and technique of management? Why is management modified by the epithet "Islamic"? It may be briefly stated that human are in no way ...
متن کاملمفهوم مقررات دستوپاگیر و تبیین آثار آن بر محیط کسبوکار
قوانین و مقررات دستوپاگیر همواره در اظهارنظرهای سیاستگذاران و فعالان بخش خصوصی از مهمترین موانع در توسعه اقتصادی و گسترش تولید ملی شمرده میشوند؛ اما اینکه در محیط حقوقی کسبوکار ایران، چه مقرراتی دستوپاگیر محسوب میشوند، اشتراک نظری وجود ندارد و کمتر تأملی راجع به مسئله مذکور صورت گرفته است. در این نوشتار، مجموعهای از دلایل شکلگیری نظام مقرراتی دستوپاگیر تبیین شده است که به ...
متن کاملمفهوم و جایگاه فرهمندی در جامعه اسلامی در سدههای نخستین
جامعه فرهمند، چگونه جامعهای است؟ فرهمندی (Charisma) و اجتماع در یک جامعه اسلامی، چه پیوندی باهم دارند؟ فرهمندی چگونه در بستر جامعه باقی و جاری است؟ نگاه مسلمانان در قرون اولیه به فرهمندی چگونه بوده است؟ اینها مهمترین سؤالاتی هستند که پژوهش حاضر به صورت تطبیقی بدانها میپردازد و نگاه فرق اصلی مسلمانان را در این مورد واکاوی مینماید. در نتیجه میتوان گفت: اهلسنت بعد از رحلت پیامبر(ص)، قائل به...
متن کاملتبیین مفهوم «عرش» و «کرسی» بر مبنای علم بلامعلوم
از جمله مباحثی که در آیات ذکر شده و روایات منظور از آن را «علم الهی» بیان کرده اند، «عرش و کرسی» است. علم الهی - نیز بر اساس روایات دیگری- «علم بلا معلوم» معرفی شده است؛ علم بلا معلوم، علم ذاتی است که نافی اضافی بودن صفت علم است، نتیجه ی مهمی که در پس آن نهفته شده، عدم تقیید و تحدید علم الهی به معلوم می باشد که کاشفیت اتم این علم را در پی دارد. یکی از مسائل مهم که در پرتو این نظر مورد تبیین قرا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 4
صفحات 29- 37
تاریخ انتشار 2017-10-03
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023